iklan

Thursday, December 1, 2011

aku & senapang terung pipit..

salam semua agak lama aku tak post cerita baru kat blog ni..kali ni aku nak mengimbas kembali zaman aku masa budak2 dulu..zaman yang penuh dengan PERMAINAN...hahahaha...asal petang habis sekolah mesti ada aktiviti yang nak buat dengan kawan2...aku rasa bukan aku saja yang mengalami detik2 zaman keseronokan ni..tapi boleh di katakan setiap dari kita yang pernah mengharungi zaman kanak2 memang syok...zaman yang tak pernah nak perah otak utk fikirkan masalah.."..LIKE A FLYING BIRD.."..kekekek...
permainan yang paling aku suka GAME PERANG..bukan game perang macam budak2 skrg yg ngadap komputer atau playstation..tapi perang dlm hutan dgn kawan2..REAL punya perang..hahahah..tinggal lagi tak ada yg sampai mati la..nama pun perang mesti la kena ada senapang betul tak..?..senapang bikin sendiri dari kayu papan..yang pandai buat mesti cantik senapang dia..bagi yg tak pandai buat memang nampak huduh(tak lawa) rupa senapang tu..tapi tetap boleh TEMBAK..pelepap pelepap jugak bunyi dia...kenapa bunyi pelepap tak bunyi peng peng peng..atau pong pong pong..? hahaha sebab pakai getah lastik kat senapang tu...


                                           senapang lastik dari kayu papan


untuk bullet aku dan kawan2 akan pakai buah TERUNG PIPIT...aku rasa ramai yang kenal dgn buah terung pipit ni..mak aku dulu selalu jugak masak sambal tumis ikan bilis letak buah terung pipit ni..pahit2 sikit rasa dia..ada jugak orang buat ulam rebus...kat kampung dulu cukup senang dapat buah terung pipit ni..belambak tumbuh kat hutan...

                                                       buah terung pipit


selalunya kami akan bermain dikawasan hutan tebu atau pun hutan2 kat tepi kampung..jadi tak la nanti kena kejar dengan mak bapak..heheheh...selalunya kami akan buat 2 kumpulan..geng baik (askar)dan dgn geng jahat(kominis)...aku selalu jadi geng kominis..geng jahat heheheh...dah nama pun geng jahat..aku selalu bawak senjata rahsia aku...jeng..jeng..jeng..bukan pisau tapi lastik..lastik ni selalu aku sorok kat belakang  jgn sampai geng baik nampak sebab kat belakang aku ada plastik yg penuh dengan buah terung pipit jadi dorang tak kn perasan punya aku bawak lastik...


                  hutan tebu ni tebal sangat..zaman aku main dulu takla tebal macam ni...
                                              senjata RAHSIA....lastik

untuk apa lastik ni aku bawak..?..haaa  utk lastik dorg la...khkhkhkhk...aku cukup malas nak tarik getah lastik kat senapang tu..lambat..bila menyorok dlm hutan dorg tak perasan yg aku dah TEMBAK dorg dgn lastik..dlm beberapa saat ja aku boleh lepaskan buah terung pipit tu kat badan dorg...boleh tahan jugak la kalau kena..kadang2 tu sampai menangis pun ada kena kerja dgn aku...
kalau rasa lapar kami patahkan saja pokok tebu tu...sambil makan tebu sambil lastik ASKAR..kekekek
tapi kami bukan hari2 nak main perang2 ni..kadang2 ada jugak aktiviti mandi sungai..main guli..kacau budak2 pompuan main zero point..tengok garban kat tv...wakasau..wakasau..garbannn...tgk cerita belalang tempur...main pistol2 keliling rumah..peng sana peng sini...bila teringatkan balik zaman2 budak2 dulu rasa syok sangat...sekarang kalau teringin nak main perang2 pun paintball saja la yang paling dekat dgn kenangan zaman main perang2 dulu...cuma modal sja yang buat keinginan tu terbantut..hahahhaah...

No comments:

Post a Comment