iklan

Friday, December 2, 2011

aku bagaikan stuntman filem die hard

cerita ni agak lama berlaku kepada aku..bulan april 2011...cerita tragis jugak..hampir2 nak hilang nyawa...tapi mungkin ajal aku masih panjang..syukur alhamdulillah..tapi banyak juga yang aku pelajari dari tragedi ni...sabar..cepat bertindak dan aksi STUNT...
kisah pendawaian kereta yang tak sempurna..habis kereta terbakar dalam tragedi tu...malam sebelum kejadian fius lampu belakang kereta aku terbakar...jadi pada pagi ke esokan harinya aku bercadang untuk pergi ke kedai kereta nak tukar fius...pagi tu aku bangun macam hari2 biasa..lepas mandi apa semua aku capai kunci terus panaskan enjin...sempat layan rokok sebatang sementara nak tunggu enjin panas..
lalu aku pun teruskan hajat yang aku idam dari semalam..pergi ke kedai kereta...jarak kedai kereta tu tak berapa jauh sangat..lebih kurang 5-6 km macam tu...lepas masuk ja jalan besar dengan tak semena mena satu letupan berlaku disebelah penumpang...bunyi macam mercun...tiba2 saja asap hitam keluar dari dashboard kereta yang aku pandu...apa lagi..mula la aksi tekejut aku berlaku...asap tu bau macam getah terbakar...terus aku tarik hand brake...aku dah tak peduli dengan kereta yang ikut aku dari belakang...mujur la kereta yang ikut tu agak jauh..kalau tak..dah tentu dia sondol belakang kereta aku...aku terus parking kat tepi jalan..belum sempat nak keluar kereta tiba2 sja kaki aku rasa panas..rupa2nya api dah mula marak...apalagi dengan sepantas yang aku mampu..aku terus keluar dari kereta..pergi depan aku terus buka bonnet..cepat2 aku cabut cable betery tapi semua tu sia2 belaka...api terus marak dengan cepat..


ada seorang pakcik denga wife dia berhenti tengok...tiba2 pakcik tu menjerit..."adik..jangan dok dekat..meletup nanti...lari cepat.."...belum sempat aku nak pusing tetiba saja bunyi letupan kuat sekali lagi..kali ni kuat sikit dari bunyi mercun yang biasa kita dengar...lagi mau tunggu...?..no...no..no...aku terus stunt kat tepi rumput dah rupa bintang filem lagak ngeri..berguling guling aku kat tepi jalan besar tu...nasib baik takda taik anjing..kalau tak mau busuk satu badan...masa ni dah ramai orang yang berhenti tengok..maklum lah rakyat malaysia kan PERIHATIN...ha.ha.ha...lepas puas berguling aku terus telefon bomba...yang syok tu kereta aku terbakar seberang jalan balai bomba ja...pisah dengan tembok..bila asap dah mula berkepul kepul ke udara..lagi la tambah suspen...yang geng bomba ni boleh la pulak dok tepi tembok tengok saja kereta aku terbakar...dok terjengok jengok..APA PUN TAK BOLEH...dah nak hampir semua bakar baru la aku dengar siren...ning nong..ning nong lori bomba datang..2 buah lori jugak la yang sampai...TIMA KASIH BANYAK LA..boleh padam separuh badan kereta pun jadi la..emmm...


selesai padam apa semua aku terus ke balai polis buat report..lepas dah ambil gambar apa semua aku terus telefon towntrak suruh tarik bawak balik...nak hantar workshop dah tak boleh buat apa2 dah...nak tinggal tepi jalan lagi tak boleh...selesai buat report kat balai polis..aku terus ke balai bomba pulak untuk ambil report kebakaran...dekat seminggu jugak aku dok rehat kat rumah...nasib baik la bos aku ni banyak membantu..tak sampai seminggu dia ajak aku pergi ambik kereta lain..guna untuk buat kerja..." tima kasih banyak la bosss...semoga allah panjangkn umur bossss..."..dialoq anak bapak...ni kira kereta ke 2 yang tinggalkan aku..kereta pertama hilang kena curi dibulan puasa 2009..takda jodoh nak kekal lama..aku redha ja apa yang jadi..dekat 2 bulan jugak aku fobia dengan asap motor 2 lejang ni...mana taknya..sampai trafic light geng2 ni keluarkan asap dari ekzos..bederau darah tengok asap berkepul kepul kat tepi kereta...sampai sekarang aku masih gunakan TRANSFOMERS ni untuk bergerak...jadi nasihat aku kepada semua..kalau ada saja masalah pendawaian tolong jangan ambil mudah..walaupun fius yang berharga 50 sen...boleh lesap ribuan ringgit...ada jugak yang cakap kalau beli kereta dari hasil duit judi kereta boleh terbakar...semua tu bagi aku karut berlaka..kereta yang terbakar ni langsung takada unsur2 wang dari perjudian pun boleh terbakar kalau itu KEHENDAKNYA...

Thursday, December 1, 2011

aku & senapang terung pipit..

salam semua agak lama aku tak post cerita baru kat blog ni..kali ni aku nak mengimbas kembali zaman aku masa budak2 dulu..zaman yang penuh dengan PERMAINAN...hahahaha...asal petang habis sekolah mesti ada aktiviti yang nak buat dengan kawan2...aku rasa bukan aku saja yang mengalami detik2 zaman keseronokan ni..tapi boleh di katakan setiap dari kita yang pernah mengharungi zaman kanak2 memang syok...zaman yang tak pernah nak perah otak utk fikirkan masalah.."..LIKE A FLYING BIRD.."..kekekek...
permainan yang paling aku suka GAME PERANG..bukan game perang macam budak2 skrg yg ngadap komputer atau playstation..tapi perang dlm hutan dgn kawan2..REAL punya perang..hahahah..tinggal lagi tak ada yg sampai mati la..nama pun perang mesti la kena ada senapang betul tak..?..senapang bikin sendiri dari kayu papan..yang pandai buat mesti cantik senapang dia..bagi yg tak pandai buat memang nampak huduh(tak lawa) rupa senapang tu..tapi tetap boleh TEMBAK..pelepap pelepap jugak bunyi dia...kenapa bunyi pelepap tak bunyi peng peng peng..atau pong pong pong..? hahaha sebab pakai getah lastik kat senapang tu...


                                           senapang lastik dari kayu papan


untuk bullet aku dan kawan2 akan pakai buah TERUNG PIPIT...aku rasa ramai yang kenal dgn buah terung pipit ni..mak aku dulu selalu jugak masak sambal tumis ikan bilis letak buah terung pipit ni..pahit2 sikit rasa dia..ada jugak orang buat ulam rebus...kat kampung dulu cukup senang dapat buah terung pipit ni..belambak tumbuh kat hutan...

                                                       buah terung pipit


selalunya kami akan bermain dikawasan hutan tebu atau pun hutan2 kat tepi kampung..jadi tak la nanti kena kejar dengan mak bapak..heheheh...selalunya kami akan buat 2 kumpulan..geng baik (askar)dan dgn geng jahat(kominis)...aku selalu jadi geng kominis..geng jahat heheheh...dah nama pun geng jahat..aku selalu bawak senjata rahsia aku...jeng..jeng..jeng..bukan pisau tapi lastik..lastik ni selalu aku sorok kat belakang  jgn sampai geng baik nampak sebab kat belakang aku ada plastik yg penuh dengan buah terung pipit jadi dorang tak kn perasan punya aku bawak lastik...


                  hutan tebu ni tebal sangat..zaman aku main dulu takla tebal macam ni...
                                              senjata RAHSIA....lastik

untuk apa lastik ni aku bawak..?..haaa  utk lastik dorg la...khkhkhkhk...aku cukup malas nak tarik getah lastik kat senapang tu..lambat..bila menyorok dlm hutan dorg tak perasan yg aku dah TEMBAK dorg dgn lastik..dlm beberapa saat ja aku boleh lepaskan buah terung pipit tu kat badan dorg...boleh tahan jugak la kalau kena..kadang2 tu sampai menangis pun ada kena kerja dgn aku...
kalau rasa lapar kami patahkan saja pokok tebu tu...sambil makan tebu sambil lastik ASKAR..kekekek
tapi kami bukan hari2 nak main perang2 ni..kadang2 ada jugak aktiviti mandi sungai..main guli..kacau budak2 pompuan main zero point..tengok garban kat tv...wakasau..wakasau..garbannn...tgk cerita belalang tempur...main pistol2 keliling rumah..peng sana peng sini...bila teringatkan balik zaman2 budak2 dulu rasa syok sangat...sekarang kalau teringin nak main perang2 pun paintball saja la yang paling dekat dgn kenangan zaman main perang2 dulu...cuma modal sja yang buat keinginan tu terbantut..hahahhaah...

Friday, October 14, 2011

Qaseh indah si mawar part1..

setelah sekian lama ajib menemani laila..akhirnya terlerai suatu tanda tanya yang selama ini ajib mencari..rupa-rupanya laila masih lagi menjalinkan hubungan dengan si ranting berduri..apa yang laila ceritakn tentang perpisahan dahulu itu sebenarnya tidah pernah berlaku..kali ini hati ajib betul2 terluka..ajib terasa seperti dipermainkan..kenapa.?.sebab apa..?..dendam..?..semua persoalan itu bermain di minda ajib..mungkin ini semua balasan diatas apa yang pernah ajib buat dulu kepada laila..
perasaan kecewa itu mula menemani hati ajib..berhari hari juga ajib memikirkan persoalan ini..mengapa laila sanggup berbuat demikian kepada ajib...
lalu ajib meminta jawapan dari laila..kali ini ajib betul2 nak tahu kenapa laila sanggup berbuat demikian kepada ajib...lalu laila pun memberi jawapan kepada ajib..kali ini laila menceritakan hal yang sebenar benarnya kpd ajib..laila menipu ajib kerana bersebab..laila tidak mahu kehilangan ajib lagi..laila tak sanggup berjauhan dgn ajib lagi..kerana laila begitu memahami sikap ajib yang tidak mahu menjadi batu penghalang bagi hubungan laila dgn si ranting berduri...sebab ajib pernah menjauhkan diri dari laila pada ketika dulu...si ranting berduri pernah meminta penjelasan tentang hubungan diantara ajib dan laila..lalu laila mengaku kpd rantin berduri yang laila telalu sayangkan ajib..tak mahu kehilangan SAHABAT baik laila itu lagi...walaupn berat hati untuk menerima kata2 dari laila..si ranting berduri terpaksa menelan setiap butiran kata2 yang terkeluar dari mulut laila..
Laila sekali lagi dalam keresahan kerana segala rahsia yang cuba disimpan oleh laila telah diketahui oleh ajib..laila betul2 takut kehilangan ajib..nasib laila baik utk kali ini kerana ajib taknak mengulangi lagi sikapnya yang lama dulu...ajib membuat keputusan tidak akan meningalkan lagi SAHABAT nya itu..itu sumpah ajib...tetapi ajib terpaksa berjumpa laila secara diam utk tidak diketahui oleh si ranting berduri..bukan kerana takut...tetapi utk menjaga hati..tetapi sampai bilakah boleh bertahan..?..lalu ajib dan laila membuat keputusan utk bersua muka dgn si ranting berduri...kerana tidak mahu lagi berahsia tentang hubungan mereka..takut ada salah faham dikalangan keluarga laila..kerana si ranting berduri begitu rapat dgn keluarga laila...rupa2nya betul bak kata perpatah LANGGIT TAK SELALUNYA CERAH...mendung akan meyusul setelah guruh membadai langgit...si ranting berduri terpaksa menerima kehadiran ajib disebabkan utk mendapatkan KASIH SAYANG mutlak dari laila..kasih sayang itu hilang disebabkn kesilapan yang pernah dilakukan oleh si ranting berduri dahulu...ada wanita lain yang pernah singgah dihati nya dulu ketika masih menjalin hubungan dengan laila..hal itu diketahui oleh laila..dan sebab itu juga laila mula tawar hati dgn si ranting patah..sepanjang ketiadaan ajib dahulu hidup laila penuh dengan pernerimaan dari penipuan yang di lakukan oleh si ranting berduri..kini kasih sayang itu telah hilang dari lubuk hati laila.semua itu telah terhapus setelah segala penderitaan yang telah laila harungi selama ini...hubungan yang terjalin sekarang hanyalah untuk menjaga hati kedua orang tua..itu sahaja..tidak lebih dari itu..sebab itu juga ajib membuat keputusan tidak mahu meniggalkan laila seorang diri lagi..
mungkin ramai yang kurang mengerti dengan kisah yang dialami oleh laila dan ajib..kenapa laila tidak terus meniggalkan si ranting berduri..?..sedangkan laila telah tahu segala sikap buruknya itu..adakah ajib hanya sekadar SAHABAT..?.kenapa AJIB dan LAILA tidak bercinta..?.hahahaha.inilah yang dikatakan tadi QASEH INDAH SI MAWAR..tak semestinya rapat itu bercinta..dan tak semesti bercinta itu boleh membawa ke jinjang pelamin..kadang kala persahabatan itu lebih indah dari percintaan...itu pendapat aku..orang lain aku tak tahu la macamana...
tiba sekarang si ranting berduri cuba untuk meminta simpati dari ajib..bermacam macam cerita disampaikan kpd ajib tentang kisah BURUK laila...cuba untuk menanam benih kebencian ajib kpd laila..kerana dia tahu selagi ada ajib disisi laila..harapan dia terlalu tipis untuk mendapatkan kembali hati laila seperti dahulu...si ranting berduri ini tidak tahu yang ajib ni seorang yang bukan mudah diperdayakan..LIAT..KERAS..itu sifat ajib...hanya sahabat yang terdekat sahaja yang mengetahui sifat semula jadi ajib ini...tetapi bersama laila dia cuba untuk menceritakan perihal buruk ajib pula kpd laila...sakali lagi berlaku kesilapan..kerana laila bergitu MENGGENALI ajib...BATU API...kesimpulan yang dpt diberikan kpd si ranting berduri...sampai sekarang hubungan LAILA dan AJIB masih baik..kadang2 tu ada juga selisih faham..tapi oleh kerana kematangan dari faktor usia dan pengalaman hidup...semua itu tak berpanjangan..
apa yang diharapkan oleh AJIB dan LAILA...semoga perhubungan ini dapat dikekalkan SAMPAI KE AKHIR HAYAT...apa yang akan berlaku di antara si ranting berduri dan laila..?..biar waktu yang menentukan...jika ada jodoh mereka akan BERSATU kembali..jika tidak..?..PERSAHABATAN laila dan ajib akan tetap diteruskan seperti biasa...TEMAN SUKA DUKA..TANGGIS dan TAWA..akan tetap DITERUSKAN...hehehe...

Wednesday, October 12, 2011

bomoh..dukun..pawang..atau doctor

salam untuk semua...kali ni aku nak bercerita mengenai prihal sesetengah masyarakat disekeliling kita..masih ramai dikalangan kita yang mempercayai kuasa-kuasa ghaib..(alam ghaib sememangnya wujud)..dalam masyarakat melayu kita memang terkenal dengan ilmu sihir..tak kira dikawasan kampung atau bandar..ilmu sihir ni selalu dikaitkan dengan BOMOH..DUKUN atau PAWANG..anak menangis waktu malam..badan mengigil..tidur tak lena..demam berpanjangan kebanyakkan golongan ini akan menemui pawang...sebab kepercayaan nenek moyang masih menebal dalam diri...ada yang berniat untuk berubat dan ada yang datang untuk membuat hajat..

macam-macam juga yang aku dengar hajat golongan ini..ada yang minta PELARIS untuk perniagaan..SUSUK untuk kecantikkan...dan ada juga SANTAU untuk mengenakan orang lain...TANGKAL dan AZIMAT..sihir PEMBENCI dan KASIH SAYANG..MINYAK DAGU..dan macam-macam lagi lah...
haruskah kita mempercayai dukun..bomoh serta pawang ini semua..?..dimana letaknya kekuatan iman seseorang itu..?..dimanakah letaknya peganggan kita pada yang SATU...?..tak dinafikan perbuatan sihir ini memang wujud dari zaman nabi-nabi kita lagi...persoalannya disini haruskah kita menyerahkan sepenuh kepercayaan kepada golongan ahli sihir ini...?..
kesemua ilmu ahli sihir..(bomoh..dukun..pawang)..diperolehi dari warisan nenek moyang atau dipelajari dari guru-guru sihir..dalam hubungan ini syaitanlah yang memainkan peranan paling besar...
pernah suatu ketika dulu anak buah aku asyik menangis waktu malam..abg dengan akak aku bawak berjumpa dengan tok bomoh dikawasan perumahan mereka..(kota tinggi..johor)..sampai ja dirumah bomoh ni selepas dia telik..bomoh ni bagitau yang anak buah aku ni terkena SAKA dari keturunan kakak aku...kelam kabut dia telipon mak aku kat kampung..mak aku cakap jangan nak mengarut..keturunan kita mana ada SAKA apa semua tu...tak puas hati dengan penjelasan mak aku..dia bawak pulak pergi jumpa seorang ustaz..nasib akak aku memang baik..kali ni ustaz tu cakap kalau anak buah aku ni terkena makluk halus dah tentu meremang bulu roma..tapi takda apa-apa...ustaz ni cakap pergi bawak ke hospital saja...akak aku pun bawak pergi hospital..rupa-rupanya usus anak buah aku ni tersimpul...memang menagis la budak tu menahan sakit..habis duit 3 ribu untuk bayar kos pembedahan..hehehe...masa ni lah aku main peranan penting..."tu la dok percaya lagi kat bomoh..nasib baik tak mati budak tu.."..semoga cerita anak buah aku ni dapat menjadi iktibar untuk kita semua....apa-apa penyakit kita kena rujuk kepada klinik atau hospital dulu..itu lebih afdal...
sekarang dikawasan tempat tinggal aku pun sampai 3 orang bomoh dok ada...boleh kata orang kat sini cikit-cikit bomoh..apa nak jadi pun aku tak tau lah....
 
sakit sikit jumpa bomoh..ada yang sanggup tak makan ubat klinik dengan alasan takut ubat klinik bagi rosak buah piggang la apa lah...ni semua sebab hidup dah sebati dengan khidmat bomoh...bagi aku golongan ni memang cetik akal..ayat yang selalu dorang pakai jumpa ustaz...ustaz celah mana aku pun taktau...siap pakai kemenyan bagai..ustaz apa macam tu...?..sakit badan seram sejuk pergi jumpa bomoh suruh pergi hospital tak nak..ganguan makluk halus tak boleh pergi hospital takda ubat...tu ja alasan yang golongan ni bagi..tu belum cerita tentang saka...pukul isteri..hamun sesuka hati..minum arak...kaki pompuan..bila tanya macamana boleh jadi sampai macam tu sekali..?..alasan tak sedar masa buat itu semua...tu semua kerja SAKA..boleh pakai ka alasan macam tu...?..yang jahat semua letak atas kepala jin...dia punya jahat tak nampak..teruk memang teruk..orang macam ni mau acident patah kaki ja..tengok dia nak pegi hospital atau nak pegi jumpa bomoh...kalau jumpa bomoh jugak mau simen rumah tu yang balut kat kaki dia tak pun balut dgn daun gelengang..hahahaha..bila kaki tu dah semakin mengecut haaa apalagi hantu raya pulak yang dok isap darah sebab tu kaki mengecut..

diantara ayat-ayat yang boleh diamal untuk elak dari ganguan jin...:
1.)surah al-baqarah ayat 1-6
2.)surah al-baqarah ayat 255-257
3.)surah al-baqarah ayat 284-286

aku dapat sumber ni dari cara-cara menghindari diri dari ganguan makluk halus...aku pun tak pandai sangat bab-bab ni...jadi aku rujuk saja dari sumber-sumber yang boleh dipercayai...

Tuesday, October 11, 2011

bila dah bagi muka...kepala kita dia nak pijak...

salam untuk semua...agak lama aku tak post sebarang cerita kat blog jalur pelangi ni...aku agak sebuk dgn hal-hal lain...
kali ni aku nak bercerita tentang manusia yang tak pandai nak menghormati manusia lain....bila kita dah buat baik..dia cuba nak RODOK kita dari belakang...manusia macam ni tak patut kita nak buat baik apatah lagi nak buat kawan...cuba la jauhi manusia yang macam ni kalau kita dah tahu niat disebalik kebaikan yang cuba dia tonjolkan...hmmmm...

ni semua atas pengalaman aku...baru2 ni ada lah sikit cerita salah faham antara dia dan kawan dia...kira aku ni dia cuba untuk dijadikan KAMBING HITAM...mentang2 kulit aku gelap ko berani cuba nak ikat aku...hahahahah...tak dapat DOL...aku dah dapat bau segala niat BUSUK mcm BANGKAI ko tu...
                                                          kambing hitam

Aku memang dari dulu tak suka mamat ni..dia ni lebih kearah benda2 TAHYUL sebab tu aku kurang dengan dia...pernah suatu ketika dulu dia offer aku batu cincin konon2 boleh JAGA aku...kira macam BATU HIKMAT la konon2nya...hahahahah...p mampuih la ingat aku jahil macam ko ka...?..

tapi sekarag dah timbul cerita baru..dia cuba nak buat baik dengan aku...pada mulanya memang aku tak mau layan langsung tapi memandangkan kawan yang sorang lagi ni dah tak tau macamana nak settle dengan mamat ni jadi dia minta la tolong aku tuk bercerita dgn SAMDOL ni...aku suruh kawan aku yg sorang ni bagi ja nombor phone aku kat dia biar dia call aku kalau nak cakap dgn aku...masa dorang ni bergaduh bukan main hebat hujah2 dia aku dengar cerita...cakap macam bertih jagung...hehehe...bila timbul nama aku siap ckap nak rodok aku bagai....sembang bagi org bimbang...cerita bagi org leka...cheitttt..SEDANGKAN GAJAH BERKAKI 4 KADANG TERSANDUNG JATUH TELIPAT..INI KAN PULA MANUSIA...
tak sampai sejam dia kol aku..cerita macam2 la sampai aku dah malas nak layan...last sekali aku mintak ja dia jumpa aku kat kedai mamak...sambil cerita boleh jgk aku teguk kopi ais....sampai malam time nak jumpa..dia boleh cakap malas kat kedai mamak..kita jumpa kat old town cafe ja..huiii..aku ikut ja kehendak dia dah malas nak cakap byk..hati dah menyirap sebenarnya sbb dia ckap nak rodok aku...bila dah jumpa apalagi..aku tanya la dia.."aii..dengar malam tu bkn main lgi...ckap sampai nak rodok aku.."..dia jawab "tak da la sampai nak rodok betul2..aku tgh marah masa tu..."..aku cakap aku tak takut..kalau aku takut aku tak dtg jumpa ko..dia diam ja...bila cara kekerasan dia tak dapat MAKAN sekarang dia cuba dengan cara kata2 pulak...dia cuba nak laga aku dgn kawan aku yang lagi sorang ni...dgn harapan aku berpihak kpd dia...tak dapat...tu semua buang masa ja pcaya cakap org yang mcm ni...sampai la sekarang tak settle2...dah 5-6 hari dah dia tak call aku..last aku ckap pandai2 la ko nak settle..aku dah malas nak layan..hahahaha...kalau aku ikutkn hati nak ja aku pijak dia ni cukup2...bila pikir panjang aku tak jd teruskn niat SUCI aku tu..khkhkhkhk...nanti bertambah susah...panjang cerita lagi...aku ambik jln mudah tak payah dok melayan kerenah org yg ada krisis identity mcm ni...tak ubah mcm gollum dlm cerita lord of the ring...
                                                              GOLLUM
bagi aku kita tak payah la nak kan sesuatu sampai sanggup gadaikn maruh sendiri atau maruah orang lain...jangan nak paksa orang untuk sukakn kita...tu semua tak kemana pun...sampai sanggup buat cerita yang bukan2..itu semua hanya bersifat sementara...jadi..?..pikirlah yang terbaik untuk diri kita...jangan paksa orang tuk terima segala kesalahan yang telah kita buat...minta lah keampunan dari yang SATU..semoga tenang hati nurani...

Monday, May 23, 2011

Qaseh indah si mawar

aku cuba untuk menceritakan tentang mawar yang dipuja oleh setiap insan...keindahan setiap kelopak mencerminkan berbagai bagai desfinasi..kehidupan..kejujuran..kematangan..kebaikan..kasih sayang..ketabahan dan banyak lagi...ini semua kerana keindahan yang ada disetiap kelopak si mawar..

sekuntum mawar yang dahulunya berduri tetapi kini tidak lagi..ini semua disebabkan oleh gelora dan rintangan si kemudi bahtera...mungkinkah itu semua takdir atau suatu jalan cerita yang di gubah oleh si ranting berduri...?..tiada kumbang yang tidak menyukai sekuntum mawar yang indah..tiada romeo yang tidak mendapatkan sekuntum mawar untuk kekasih hatinya...apabila mawar sudah kehilangan duri maka dedaunan akan cuba untuk menonjolkan dirinya dicelah celah kelopak si mawar...sedaya upaya untuk menyerlahkan lagi kehijauan daunya...dan mawar tetap dengan indah menwanginya...
dan untuk menemani kesepian si mawar cuba untuk menghayunkan setiap kelopaknya apabila ditiup oleh sang bayu....mungkin juga hanya sang bayu yang mengerti akan kesepian si mawar dan menjadi sahabat ketika di dalam kesepian...tetapi sang bayu tidak selalunya membawa apa yang diharapkan oleh si mawar..apabila embun menitis..maka kembalilah si mawar dengan kedinginan pagi...dedaun hijau sahaja yang dapat menemani dan menyelimuti kelopak si mawar...dedaun hijau atau sang bayu...?..mana satu untuk dibuat pilihan..?..hanya si mawar yang dapat membuat segala kata putus.." TUAN punya BADAN.."...walaupun dedaun menghijau dapat menemani sepanjang masa..tetapi sang bayu tetap meniup untuk memberi lambaian kelopak keindahan kepada si mawar..hanya itu yang mampu sang bayu lakukan dan sang bayu tidak pernah kenal jemu untuk mengamit QASEH INDAH dari si kuntum mawar...
kisah sekuntum mawar mungkin pernah berlaku kepada kita..cuma cara penyampainya agak berbeza beza..dan aku tak tahu kenapa mawar menjadi sebagai pilihan oleh golongan yang berkasih...kenapa tak bunga tahi ayam atau bunga kertas...?..jawapanya dah tentu tak seindah mawar...kerana bunga tahi ayam tidah mengeluarkan aroma yang indah begitu juga dengan bunga kertas..ia tidak menyebarkan haruman syahdu...ini semua andaian dari aku saja..
                                                kisah ajib dan laila....
bermula dari sahabat karib..hubungan ini terus dibawa sampai sekarang..laila ini kepunyaan orang ketika awal pengenalan sehingga lah disuatu ketika ia telah terlerai dipukul badai...lalu laila kembali kesorangan..
perpisahan laila pun bukan angkara ajib..ajib tidak kena menggena dalam hal tersebut...walaupun suatu ketika kekasih hati laila mengetahui yang laila bersahabat baik dengan ajib...ada juga sekali dua ajib keluar bersama laila dan kekasih hati laila pergi mengalas perut bersama...dan gelora kasih laila mula menunjukan retak menanti belah...lalu ajib membuat berbagai cara untuk menjauhkan diri dari laila..itu semua kerana ajib takut semua itu terjadi oleh kerana ikatan akrab yang ada diantara laila dan ajib....

rupa-rupanya sangkaan ajib tersasar jauh...laila cuba menjelaskan semunya kepada ajib..tetapi ajib tetap dengan egonya yang begitu kuat..ajib tak pernah endah apa yang laila terangkan...bagi ajib itu semua helah laila untuk tidak menerangkan perkara yang sebenarnya..sehinggalah semua itu terungkai apabila ajib bertemu sahabat laila..rasa bersalah terus menghantui hati ajib kerana membiarkan laila keseorangan menghadapi semua itu..sepatutnya ajib harus ada bersama laila ketika kesedihan melanda..paling tidak ada juga yang dapat mendengar rintihan hati laila...mungkin dapat laila kurangkan hiba didalam hati kalau ajib ada bersama ketika itu...kerana ajib adalah sahabat dan pendengar yang terbaik untuk laila....laila bergitu kecewa dengan sikap ajib...mungkin bagi laila ajib seorang yang begitu kejam..ego..untuk menghilangkan rasa kecewa dengan sikap ajib dan kekasih hati laila...lalu laila pun menyebokkan diri dengan kerja serta meluahkan rasa hatinya dihalaman alam maya...itu saja yang dapat dilakukan ketika itu...sehinggalah laila bertemu seorang pendengar yang baik mengantikan tempat ajib untuk laila menceritakan apa saja yang terbuku dihati untuk diluahkan...dan laila terus bertemu seorang lagi ARJUNA yang dapat menghilangkan rasa bosan yang meronta ronta didalam diri...si arjuna ini yang selalu membawa kemana mana sahaja tempat yang laila ini kunjungi...mungkin terubat sedikit lara dihati laila..mungkin kerana takdir laila bertemu kembali dengan ajib...walaupun ajib tidak seperti dulu lagi..tetapi ajib tak pernah melupakan sahabat karibnya itu...niat ajib hanya ingin menyelamatkan hubungan laila supaya jangan sampai terlerai pada ketika dulu..itu sebabnya kenapa ajib membuat berbagai bagi cara supaya laila dapat melupakan ajib...tetapi itu semua dah ditakdirkan....ajib cuma tak mahu timbul pandangan serong dari orang lain yang mengatakan perpisahan laila disebabkan oleh ajib itu saja.....tetapi sekarang ajib tak perlu ambil pusing dengan cakap2 orang disekeliling...kerana laila kini dah BEBAS dari sebarang ikatan...
tersimpan rahsia didalam gengaman
cerita diantara dua hati..
tidak akan pernah hilang rasa ini...
biarlah ia menjadi tanda
tanda yang takkan pernah hilang buat selamanya...
agar seribu lara dapat dilupa...

mungkin ada yang ingin tahu adakah mereka ini sedang bercinta atau masih bersahabat baik...?..hanya laila dan ajib sahaja yang tahu isi hati masing masing...dan ajib telah menjelaskan semuanya kepada laila..mungkin itu semua sudah terlambat...tetapi ajib tak kisah..yang ajib tahu...sang bayu akan terus bertiup untuk si mawar walaupun dedaun hijau menyeliputi kelopak  MAWAR....

Friday, May 20, 2011

bila dah ikut amarah...

cerita pengurus baru masuk pejabat...hari pertama jejak kaki kedalam pejabat baru...bermula lah sesi sua kenal dengan staff2 yang berkerja disitu...macam2 adaaaaa...yang kaki ampu dengan cara ampunya..yang kaki curi tulang dengan cara curi tulangnya..yang nak mengatal dengan makeup tebalnya...yang rajin..tetap rajin hahahah...macam pak aji jugak...yang lain2 tu bukan macam pak aji tau...bermulalah dialoq2 yang agak formal berlaku...
pengurus baru  :..apa khabar semua..?..saya anwar..
                         pertama sekali saya ingin memberi tahu kpd anda semua yang saya pengurus baru yg          
                         mengantikan tempat en. mahmud...sementara en.mahmud pergi bercuti..jadi segala
                         permasaalahan boleh rujuk kpd saya..
Udin (kerani)   :..baik en.anwar...en.anwar saya nk bertanya sikit boleh..?
pengurus baru :...ya...en.udin ada apa yang nak ditanya...?..silakan..
Udin               :..sebelum ni en.anwar bekerja dimana..?...
pengurus baru :..oooo..saya baru habis belajar...kira syarikat ni tempat kerja saya yang pertama la kiranya...
Maimun          :..dulu en.anwar berlajar di mana...?
pengurus baru : saya berlajar diseberang laut...(sambil tersenyum)...
                        ok semua boleh buat kerja masing2 seperti biasa...

bila bos dah bagi arahan apa lagi yang kaki menggampu ni...kerja..kerja...kerja...dah tak pandang kiri kanan...tiba2 si pengurus baru ni ternampak seorang mamat ni sedang berdiri sambil membaca majalah...macam tak ada apa2 yang berlaku...apa lagi menyirap la darah si pengurus baru ni...si pengurus baru ni anggap yang mamat ni tak tahu nak menghormati dia.....

pengurus baru  :...haaa...kamu..kenapa berdiri disitu.dah takada kerja yang nak buat...?
                           kamu nak makan gaji buta ke..?...pergi buat kerja kamu sekarang...

Mamat ni tetap buat muka toya sambil menyelak muka surat majalah....bila arahan pun dia tak endah lagi la menyirap pengurus baru ni...lalu pengurus baru ni pun mendekati si mamat ni...

pengurus baru  :..haa kamu...kenapa kamu tak ikut arahan saya...berapa syarikat bayar gaji kamu sebulan..?
mamat toya      :..900 encik..kenapa encik tanya gaji saya..?..
pengurus baru  :..kamu di pecat kerana tidak mengikut arahan dari saya...

apalagi si mamat ni pun terpinga pinga la di buatnya...macam2 persoalan la yang terkeluar dalam otak dia...

pengurus baru :.sekarang kamu masuk ke pejabat saya...saya bayar 3 kali ganda dari gaji kamu skrg...
                         mulai besok kamu tak perlu datang kerja disini lagi...

lalu si mamat ni terus masuk ke pejabat...selesai ambil duit yang di kasi oleh pengurus baru ni..si mamat ni pun terus beredar dari situ....lalu si pengurus baru ni pun menayakan hal si mamat tadi kepada udin....

pengurus baru  :..udin...selalu ka mamat tu bersikap demikian...?..
Udin                :..mamat yang mana en.anwar...?
pengurus baru  : mamat yang baru keluar dari pejabat saya td tu.. 
Udin                :...ooooo..mamat tu..itu budak penghantar bunga en.anwar..
                        bunga untuk en.anwar semperna menyambut hari pertama en.anwar masuk kerja kat sini...

lalu si pengurus baru pun merasa malu dengan sikapnya...itulah pengajaran yang ada dalam cerita ni..jangan sesekali kita membuat keputusan tanpa usul periksa...

Thursday, March 31, 2011

embah dukun + cetak rompak..= industri lingkup

salam pertemuan semua bapak2 & ibu2 sekalian..."permisa..tante..omm"...mungkin perkataan ini selalu kita dengar di tv atau di radio..masa aku sekolah dulu ngetop(popular) dengan disco dangdut mas joko ukk..ukk.ukk..ahhahahhaha...mcm2 lagi lah..
sekarang kita terdedah lagi dengan fenomena dari seberang..adakah salah diri kita sendiri "RAKYAT MALAYSIA"..?..kalau jawapan dari aku YA dari kita sendiri..anda semua aku tak tahu la..masing2 ada pendapat tersendiri...
kalau anda semua perasan..artis serta wartawan tv atau cetak selalu dok review pasal industri tanahair dibanjiri dengan artis serta sinetron dari seberang..senang cita produk dari seberang...
dulu selalu salahkan penyangak cetak rompak yg bagi rosak industri..sekarang..?...hehehhehee..anda boleh pikir sendiri..
asal buka tv dari pukul 10am dah start SINETRON..tu pagi belum lagi petang...1 hari mau 2-3 sinetron dok cak pong kat tv...sampai nak jelak rasanya...tak habis2 dah sampai episod ratus2 pun ada..apa punya turrrr da.....

     jangan bagi alasan ada PRODUK dari malaysia yang berlakon dalam sinetron ni..
         cuba tengok ada lagi produk dari malaysia...jangan cek salmah...hahahahahah
                             dari pukul 10am sampai 11am...inilah dia...syok ka...?...

mungkin sebab ranking dia telalu NGETOP sangat kot..sebab tu tv serta radio ni selalu dok putaq produk dari seberang.."APA MAU KOMEN LAGI PAK..YANG PENTING KITA BISA HAPPY..SUKA SUKA JOGET DIPINGIR JALAN"...nyayi sikit permisa sekalian...
inilah sumbangan yang aku rasa TAK ADIL...MENGARUT..takkan lah dah tak ada drama melayu yang boleh pihak tv tayang.?.ataupun pengarah2 kat malaysia ni tak ada yang bagus...?..mustahil..
yang wartawan tv pulak dok pulun cari gosip artis kita..dah memang kaki gosip nak buat macamana..tu kerja dia..
tapi agak2 la bai...kadang2 tu tanya soalan pun macam BANGSAT..sampai sanggup keseberang tanya dengan orang industri sana..macamana cara industri dari malaysia nak masuk pasaran INDONESIA...pada hal jawapan tu ada pada syarikat tv yang dia dok cari makan tu...kenapa artis dari malaysia susah nak masuk pasaran sana.?..mcm2 lagi la yang si wartawan ni dok tanya...
yang artis kita asyik dok jadi kambing hitam..senang cita MANGSA KEADAAN..
macamana industri kita nak maju kalau masih di jadikan ANAK TIRI..?..artis kita yang NGETOP KAT SANA boleh dikira dengan sebelah tanggan ja..(tak sampai 10 pun aku rasa)...antara yang aku tahu..:
amy search...ella..sheila majid..salem iklim..siti nurhaliza..exits..ashraf sinclair..sapa lagi...?..
kalau artis sana yang ngetop kat sini toksah cakap la 2 belah jari tanggan tambah 2 belah jari kaki pun tak cukup.....punya ramai...TV dengan RADIO punya kerja...terlalu banyak kita didedah dengan "HALUA TELINGA & MATA"...sampai artis kita pun "COBA-COBA..BISA-BISA"..nak bagi bunyi macam artis sana...kalau sebut dlm bahasa kita TAKUT TAK LAKU hahahahahah...almaklumlah coba2 bisa2 ni banyak kat malaysia...takkan nak sampai macam tu kot BAI..?..agak2 la samdol..yang terbaru aku dengar lagu p.ramlee yang si monologue bawak tu pulak depa dok kata macam HAMPEH...kalau aku..?aku bangga dengan monologue..kondem ja keja depa...yang si mat dhani dok pulun lagu p.ramlee depa kata BEST...sebab apa..?..sebab dhani artis seberang..kat sana depa dok sanjung si mat dhani ni...aku pernah baca dalam akhbar yang si mat dhani tu pun baru ja KENAL DENGAN P.RAMLEE...itu PRODUK AGUNG dari negara kita..dia baru kenal...inikan pulak artis2 baru...lagi la dia tak kenal...ini semua kerana terlalu kurang produk kita kat sana...jadi kenapa kita mesti memperkayakan produk dari sana..?..cho cite..cho cite..
ada satu rancangan dari tv swsta..masa tu m.nasir jadi hos...pergi rumah mat dhani nak review pasal muzik..lebih sejam che jah m.nasir tggu kat rumah  dia...alasan mandi..M.NASIR tu..bukan cik chom dari bagan...sampai tak ada rasa segan langsung...seniman TERBAIK kita tu....
bila tiba cuti sekolah tiap2 pukul 2pm ni dia cerita yang dok saji kat budak2...
                                                         cerita dongeng
                                                         ni lagi cerita dongeng
jadi anda semua pikir sendiri lah..salah industri kita ni kat mana...?..aku tak nafikan ada produk yang bagus2 dari sana...tapi kalau terlalu banyak sangat dedahan yang kita dapat maka lama2 industri kita tak kan kemana mana...kita sendiri yang buat INDUSTRI KITA LINGKUP..semua ni EMBAH DUKUN...punya kerja...lambak bagi banyak2 produk dari sana...biar lepas ni ada anak2 kita ada yang nama KRIS DAYANTI..MARSHANDA...MELLY GOESLAW..mcm2 lagi la...

Saturday, March 26, 2011

tongkang "gue"udah pecah pak....

salam semua aku ada lagi cerita baru...kali ni aku nak cerita tentang pendatang tampa izin menyelinap masuk perairan malaysia..cerita ni pun aku dapat dari abang ipar aku..dia anggota APMM (maritim malaysia) yang berpengkalan di johor...tugas dia meronda di perairan johor..pendek kata siang malam pagi petang asyik dok meronda saja keja dia kadang kala ja dia dok opis...abang ipar aku ni kepala memang tip top..best...dulu dia ni bekas anggota TLDM sebelum masuk maritim malaysia..laut tu dah kira sebati dengan dia..hahahhahaaahh..
                                                     maritim malaysia
masa balik kampung hari tu dia bukak la satu cerita kat aku pasal pendatang asing yang meyelinap masuk perairan kita..abang ipar aku cakap sekarang diorang punya TEKONG sudah maju..dah tak pakai TONGKANG macam dulu lagi..sekarang pakai BOT PANCUNG enjin kuasa KUDA...laju beb...macam iklan pulak..."KAWAN2 CAKAP DIA MEMANG LAJU"...hehheehhehhe..
                                 bot pancong (gambar sekadar hiasan)
mungkin terlalu ramai pendatang yang dia bawak masuk sampai dah boleh pakai bot yang POWER macam ni..bot pancung ni kenderaan yang paling sesuai untuk menyelinap masuk kerana bot ni tak terlalu besar..kecil tapi laju.."jangan takut encik..saya pakai motor bot saja..xpakai layar.."dialoq ibrahim din dalam cita do re mi..hahaahah..bila dah bisnes tekong ni sudah maju macam2 tektik la diorang gunakan..yang lebih mengejutkan lagi tekong ni sanggup paksa pendatang tampa izin yang tak pandai berenang ni terjun ke laut bila ada pihak APMM kejar..yang selalu menjadi mangsa adalah golonggan wanita..sebab ramai diantara golonggan ni tak tahu nak berenang..ini diantara tektik diorang selain PECUT LAJU2..mana taknya takut kena cekup...hahahahhaa..
                                                    sekadar hiasan

jadi pada satu hari tu abang ipar aku dengan anggota apmm yang lain keluar membuat rondaan..tiba2 anggota apmm ni mendapat 1 panggilan yang mengatakan ada bot pancung dengan muatan PATI cuba menyelinap masuk perairan johor..jadi bergegas la anggota ni ketempat kejadian...yang buat aduan itu ialah nelayan kita yang menangkap ikan di tengah laut...kerjasama yang bagus dari nelayan kita..
                                           gambar sekadar hiasan saje...
apabila dah nampak kelibat bot pancung tu apa lagi berlakulah kejar mengejar..bila dah anggota ni semakin hampir dapat menahan bot pancung tersebut yang si tekong ni tiba2 mencampak  2 orang pendatang wanita ke dalam laut..jadi anggota apmm ni terpaksa menyelamatkan mangsa ni dulu takut mati lemas...sempat la bot pancung ni menyelinap masuk ke hutan bakau..dengan kepantasan bot dan anggota apmm ni..bot pancung dengan pati serta tekong dapat juga di tangkap..salah sorang dari anggota apmm tu bertanya kepada tekong tersebut..
"oooo..sekarang sudah maju..sudah xguna tongkang lagi.."..tekong tu jawab.."TONGKANG GUE UDAH PECAH PAK..ngak bisa guna lagi.."..cuba anda semua bayangkan kalau seorang pati tu kena bayar hampir rm3 ribu seorang upah kepada tekong untuk bawak mereka masuk ke malaysia..jangan kata bot kuasa kuda..kandang kuda pun dia boleh buat...pasal pembayaran ni aku dengar cerita setiap pati akan menghantar duit tiap2 bulan sampailah hutang tu langsai..nak lari xboleh sebab tekong ni dah tahu rumah masing2 kat kampung..kalau xbayar kaum kerabat di kampung pula jadi mangsa...LINTAH DARAT..dimana mana pun ada...orang sanggup buat apa saja bila dah kesempitan hidup...pengajaran kat sini yang boleh aku dapat..JANGAN SESEKALI KITA KORBANKAN ORANG LAIN UNTUK KEPENTINGAN DIRI  SENDIRI...
kalaulah ORANG macam ni disuruh berenang...hahahhahaha..alamatnya jadi "message in the bottle"..la jawabnya...hahahhaha..tggu hanyut samapai ke pantai...amboi comei nya dia.."ting the geding..ting ting..ting the geding ting ting..."...

Saturday, March 19, 2011

pakcik E kali lime

kisah dari kampung aku membesar di negeri PERAK..semasa balik kampung tempoh hari...sempat jugak beborak dengan bebudak kampung aku..macam2 la cerita terkeluar..cerita dengan penuh perasaan..bagi sesetenggah dorg ni biasa la..tapi bagi aku CUKUP LAWAK...mana taknya..bercampur dgn budak2 BOTE..(bota)...ATE MENGAPE LE JADINYE...BIOR PAPE ASE BEGAYE..mungkin dari sesetenggah anda tak berapa faham dgn loghat mereka..biasa la mcm2 loghat ada kat malaysia ni...ASAL KU CELEK NGECIK..asal aku ada ja bodek..lebih kurang mcm tu la maksud dia...hahahha..ok aku nak kongsi 2 cerita  ni dengan anda semua...lebih kurang mcm ni la cerita pertama
kisah pakcik buat report hilang motor di balai polis manjung....motor yang hilang tu ialah..motor E KALI LIME (honda ex5)..itu sebutan utk golonggan tua kat daerah sana...
                                                              honda ex5
nak dijadikan cerita..polis yang bertugas pada masa tu orang PERLIS..baru transfer ke ke balai polis manjung..yang pakcik ni pulak baru hilang motor...nak kena buat report..jadi pakcik ni pun pergi la kebalai utk buat report..apabila dah jumpa 2 orang ni...ini diantara dialoq2 mereka..:
  • polis    :..ya..pakcik ada apa boleh saya tolong..?
  • pakcik :..teman kemari nie nak buat repot moto teman hilang..(teman tu saya maksud dia)
  • polis    :..i.c ada bawak pakcik..?
  • pakcik :...i.c...?..ape kebende nye tu....
  • polis    :...kad pengenalan...
  • pakcik :oooo...kate le pasport....i.c...i.c..(masih byk org tua panggil pasport)
  • polis    :..motor apa yang hilang pakcik..?
  • pakcik :..E kali LIME...
  • polis    :..pakcik saya dok tanya ni motor apa yang hilang..?
  • pakcik :..E kali LIME le...udah tulis ke belum..?..berape kali teman nak kabor..
  • polis    :..motor apa pakcik..?..
  • pakcik :..teman kabor E kali LIME..E kali LIME le...ape tengin bebenor budak ni..(tengin=bodoh)
  • rakan polis :..E kali LIME tu motor honda ex5 la ...(baru la polis dari perlis tu faham)
                                                   gambar sekadar hiasan

..masa bebudak tu bercerita aku dah tak tahan sampai terkeluar air mata punya gelak...itu cerita pakcik hilang motor...ni kisah pakcik nak beli motor pulak...motor YA..MA.HE..(yamaha)...
                                                   gambar sekadar hiasan

  • tauke kedai :..ya..bos...apa moto mau cali...?
  • pakcik        :..idok..ini ha..teman nak cari moto YA..MA..HE..(yamaha)
  • tauke kedai :..oooo..ada..apa jenis mau..?..manyak ada..boleh tgok dulu...
  • pakcik        :..teman nak cari moto YA..MA..HE..tak kire baru ke seken(2hd)..janji YA..MA..HE..

tauke kedai pun tunjuk la motor yang mahal-mahal..sebab yang si tauke cina tu ingat nak cari motor yang MAHAL...motor besar hahhahahhahha...
                                                     gambar sekadar hiasan
  • pakcik       :..ehhh tauke..ape yang besor bebenor bagi kat teman ni...jenuh teman nak memikoi ha...(bawak)..dah rope anak krobo(kerebau) teman negok nyee..
  • tauke kedai :..cakap mau yang mahal..?..ini motor besar la..mahal ma...
  • pakcik         :..idak..bukan yang ini teman endak..heeee..teman kabor YA.MA..HE..tu ha..(sambil tunjuk tulisan yamaha)..

hahahahah...barulah tauke kedai tu faham motor apa yang pakcik tu cari...itu lah cerita bebudak kampung aku..memang best kalau dah lama kita tak balik kampung..bila balik ja pasti banyak cerita yang kita dapat...kesudahan pakcik tu aku tak tau la..jadi beli ke tak beli motor YA..MA..HE..............

Friday, March 18, 2011

kisah pecah amanah & bohsia....

aku nak cerita tentang orang yang pecah amanah..aku pernah jumpa orang yang macam ni..depan cukup baik..tapi belakang..emmmm...hampehhhhhh.....tak boleh pakai 1 sen pun...kalau nak nilai dari segi zahir memang nampak elok...tp hakikat..dah sama mcm SAMPAH..
pecah amanah ni tergolong berbagai-bagai bentuk..diantaranya..:

  • tipu kedatangan perkerja
  • tipu duit syarikat ( songlap peti cash..)
  • buat kedatangan perkerja yang dah berhenti
  • buat pembelian tampa resit yang sah
  • jual harta syarikat
  • makan komisyen dari pembekal
  • guna wang syarikat untuk kegunaan peribadi

dan mcm2 lagi lah...semuanya kerana kepentinggan peribadi..nak hidup senang dgn cara yang salah..rasa sakit hati dgn golongan lain yang tak SEBULU dgn dia...konon2 dia lah yang TERBAIK..cuba kaburkan mata orang lain dengan cara pemakaian yang sopan..sikap sopan santun..sembahyang bila masuk waktu..semua tu HAMPEHHHH...kalau dia ikhlas..kenapa dia sanggup buat keja2 terkutuk semua tu..?.adakah dia tahu tentang dosa pahala..?adakah dia tahu pasal hukum..?..ini semua menjadi persoalan..bila dah ada golonggan yang tak sebulu denganya apalagi...mcm2 fitnah pula di lemparkan..buat cerita yang bukan2..supaya tembelang dia tak pecah..manakan tidak takut tembelang dia diketahui oleh pihak atasan.. "CUBA NAK TUTUP BANGKAI GAJAH"..bagi tekanan kepada orang lain supaya berhenti kerja...inilah sifat2 yang ada dalam diri manusia jenis ini...semuanya dilakukan untuk periuk nasik HARAM semata mata...itu semua di penggaruhi oleh hati SYAITAN...hati yang tak sepatutnya kita buat sebagai peganggan HIDUP....
golonggan yang mcm ni memang layak berkawan dgn BOHSIA..sama level...terdedah dgn WANG HARAM..
tak pernah perduli dari segi apa wang itu datang..janji SENANG...

bagi golonggan BOHSIA pulak..tak habis2  dengan rasa BANGGA & HEBAT dialah LAWA..dialah SEXY...BOHSIA PERASAN BAGUS...nak dapatkan perhatian yang lebih dari orang walaupun kita semua tahu tentang AKTIVITI  yang selalu dijalankan oleh golonggan ni..lumrah bagi GOLONGGAN BOHSIA..mesti kena nampak BEST dimata orang lain..lebih2 lagi sesama mereka sendiri...siapa lebih hebat..pasal pembayaran..jagan risau..dah nama BOHSIA rm1 pun dia SOSAHHHHH..kata orang nogori...bila dah bertemu dua golonggan ni..apa lagi mcm adik beradik yang dah 10 tahun tak jumpa.. JEJAK KASIH.peluk cium..jilat IBU jari KAKI..kakak abangku SAYANG...mcm2 la bila dah sehati sejiwa ni bertemu...pada hal sebelum itu penuh dengan caci maki sesama sendiri.."KAWAN makan KAWAN.."tapi itu semua dulu punya cerita..sekarang tidak lagi...sekarang dah jadi SAUDARA..heheheh..cuba la hormat orang2 yang lebih tua disekeliling tu sikit..tak payah la nak tunjuk hebat dengan orang2 yang lebih tua...bak kata pepatah orang perak..GETIK TEMAN NEGOK..hakikatnya takda la cantik mana pun..BOLOS & LOBOS BEB ...benda dah kena LENJAN dah LUNYAI...perangai...?..lagi la teruk..mcm BERUKKKK..tergedik sana tergedik sini...bercerita tentang kehebatan masing2 depan orang tampa segan silu.."aku dalam 1 hari boleh layan sampai 2 org jantan..sampai melecet lecet..tapi..syokkk"..dapat duit lagi rm100..bangga sangat dgn rm100 dia tu...padahal kasut aku lagi mahal..DUDUK kat KAKI ja....sebab mereka ni tak tahu apa itu MARUAH DIRI..sekiranya mereka tahu..tak akan berlaku semua ini...itu dari segi pendapat aku la...

ni semua atas dasar sikap yang tak tahu nak menghormati orang lain...dan terpenggaruh oleh hasutan manusia yang berhati SYAITAN....fitnah..cerita kosong..gelak terbahak bahak....maki hamun..mengumpat..itu semua dah menjadi darah daging bagi 2 golonggan ni....emmmmmm..senang cita tak ada ubat yang mujarap utk mereka..kecuali BALAsan yang diturunkan oleh ALLAH s.w.t......
yang tak tahan tu pandai pulak golonggan ni bercakap pasal balasan dari ALLAH... "sekarang bayar cash..."..bukan main hebat lagi bercakap...silap2 mandi HADAS BESAR pun tak tahu..nak cakap pasal balasan dari ALLAH..apa jenis manusia aku pun tak tau lah...
ini semua atas pengalaman hidup aku...ada kalanya kita tahu kita bukanlah manusia yg sempurna...tapi janganlah sampai terjadi benda2 mcm ni...cukup HINA perangai orang yang mcm ni...semua orang ada pengalaman hidup masing2...ini dinamakan kancah kehidupan...cuma berat dan ringan ja bezanya...

                                            fahamilah dan hayatilah betul2 ayat ini
aku bukan orang mulia..aku sama mcm orang lain..pernah buat salah & silap..tapi aku masih berpegang pada yang SATU...dan aku tak pernah berbangga dengan kejahatan yang pernah aku lakukan selama ini...kerana itu semua hanyalah memalukan diri sendiri..kenapa kita harus MENCANANG SIKAP BURUK kita kepada orang lain...seolah-olah berbangga dengan KEJAHATAN yang telah dilakukan...pilihlah yang mana terbaik untuk diri KITA sendiri...

Wednesday, March 16, 2011

aku & muzik pembesaran....

aku nak kongsi cerita dengan anda semua tentang GRUNGE muzik zaman aku membesar...zaman aku sekolah band2 ni banyak mempenggaruh gaya hidup aku sampai skrg..90an aku dah mula kenal muzik..masa tu aku dah remaja....jadi senang nak melayan lagu-lagu pada zaman tu...setiap zaman pasti ada genre muzik yang berbeza-beza..sama jugak dgn skrg..zaman siti dgn mawi pun dah berlalu..zaman underground (indie)pulak tengah pokoi naik..biasa la semua tu...cuma genre muzik rock ja yang xpernah berakhir...hanya gaya pembawakan ja yang berbeza..ada nu-metal..moden rock..mcm2 lagi lah terlalu byk nak huraikan pun...
tapi aku rasa bangga jugak dgn muzik zaman aku...sampai skrg boleh lagi layan...dan dari band2 zaman aku jugak bebudak skrg buat sebagai rujukan muzik mereka ataupun dari segi pemakaian...zaman rock ALTERNATIVE..hahahahaha....kurt cobain..chris cornell..eddie vedder..antara nama2 besar pada masa tu..
                                              stone temple pilots
                      
  • dean deleo        : guitar
  • scott weiland   : vokal
  • robert deleo      :bass
  • erik kretz           : drums
 scott weiland ni ada buat band projet dgn slash skrg VELVET REVOLVER..

                                                 soundgarden 1984

  • chris cornell        : vokal 
  • kim thayil             : guitar
  • ben shepherd       :bass
  • jason everman     : bass (1989) ex-nirvana..ex-mind funk
  • hiro yamamoto   : bass (1984-1989)..truly
  • matt cameron      : drums ex-skin yard..ex-hater..wellter conspiracy..peal jam
  • scott sundquist    : drums (1984-1986)
chris cornell ada buat band projet dgn tom morello AUDIOSLAVE...

                                                    peal jam 1990

  • eddie vedder            : vokal
  • jeff ament                  :bass
  • mike mcCready       : guitar
  • stone gossard           : guitar
  • jack irons                   :drums (1994-1998)
  • dave krusen              : drums (1990-1991)
  • matt chamberlain  : drum (1991)
  • dave abbbruzzese   : drum (1991-1994)

                                                  radiohead 1991

  • thom yorke             : vokal
  • colin greenwood   : bass
  • jonny greenwood  : guitar
  • ed O'bien                  : guitar
  • phil selway              : drums

                                                  alice in chains 1985

  • layne staley            : vokal (die 2002 - drug overdose)
  • william duvall      : vokal 
  • jerry cantrell         : guitar..vokal
  • michael inez          : bass
  • sean kinney            : drums

                                                       nirvana 1991

  • kurt donald cobain          : vokal guitar (die april 1994)
  • krist anthony novoselic : bass
  • david eric grohl                 : drums (dave grohl foo fighter)
     
inilah diantara line up bagi band2 GRUNGE .yang menjadi ikutan sampai skrg...muzik diorg ni memang senang nk di DENGAR hahahahha...walau mcmana skali pun metallica & megadeth tetap menjadi pujaan hati koooooo....ini semua kerana muzik mereka..dan aku kagum dgn james hetfield & dave mustaine bermain gitar...diorg boleh menyayi sambil bermain gitar dgn LAJU...kalau lagu pop ka balada ka..aku xkisah sgt..tp ni metal...itu yg membuat aku kagum...kalau gitaris PANTERA (dimebag darrel)pun boleh respect kat diorg ni...ini kan pulak aku...hahhahaahah...HEBATTTTTTTT.....
                                                dave mustaine - megadeth
                                            james hetfield - metallica
tp bebudak kita skrg pun byk jugak yg bagus2..TAHNIAH lah aku ucapkan....mcm band2 otai kita jugak jgn dilupakan...search...wings..cromok..lefthanded..may...mereka ni diantar band2 TERHEBAT tanah air...susah bebudak skrg nak ikut jejak DAYA PERTAHANAN mereka...muzik yg hebat LINE UP yg mantoppppp...

Friday, March 11, 2011

aku dan gitar signature metallica

aku nak berkongsi cerita dengan anda semua tentang gitar yang pernah aku dapat dari metallica contest 2003
album st.anger(mtv icon)...
contest ni universal muzik malaysia yang buat...masa tu offis dia kat damansara..mungkin ramai yang tak mengenali brand gitar ni...gitar ni pun IRONWOOD yang taja...aku pun tak tau la ada lagi ke tak kedai ni...sebelum ni dia buka di ss15 subang jaya...
                                    nashville model st 830 single coil
aku salah seorang daripada perminat band dari barat ni...dari zaman aku sekolah sampailah sekarang...speed metal menjadi muzik kegemaran aku selain jazz dan classical...sebab aku suka melodi dari ketiga tiga jenis muzik ni...cording dia byk kalau nak dibandingkan dgn jenis2 muzik lain...agak mencabar jugak bagi golongan yg baru berlajar..semua ini untuk kepuasan diri..bukan nak menunjuk kehebatan bermain muzik...
bila dah terlalu minat aku penah kompol duit utk beli gitar model ESP...sebab sound dia "BERAT"...
 aku pernah iklan gitar ni kat mudah.my..sebab nak beli model f250 tp xjd nak jual..sayang...banyak kenangan dgn gitar ni..lgi pun ni gitar pertama aku....
                                                     model ltd f250
sebab metallica pakai model ni...tapi sekarang james hetfield & kirk hammett ada juga mengunakan jenama lain seperti gibson...
                                                     james hetfild
                                                    kirk hammet
          nashville guitar ataupun dipanggil nash guitar bentuk ada persamaan dgn fender st
semasa amoi dari univesal muzik telipon aku macam tak percaya bila dia cakap aku pemenag utk miggu ke 2...
univesal muzik buat contest ni selama 5 minggu...dan setiap minggu utk seorang pemenag..sebelum dia buat cabutan utk 2 tiket consert kat liverpol..metallica tour aku tak tau dari 5 orang tu(termasuk aku) siapa yang dpt....merasa la jugak gambar aku masuk akhbar metro dgn malay mail..hehehhehe...rezeki seorang peminat...glamor la sekejab..sampai kantoi dgn bos aku...dia ckap "oooo...keluar ambik gitar xckap...tinggal keja..."aku senyum ja kat dia...xlama pada tu bos aku pulak masuk ahkbar metro..bergambar kat pentas dgn siful apek sempena minggu usahawan..dia ckap.."u tgok gambar i pun masuk paper jugak..u ingat u ja glamor..i pun glamor jgk tau"...(bos aku ni pompuan)...aku gelak kat dia..makan sedap jgk aku hari tu..bos aku belanja...
gitar ni sampai skrg aku simpan buat kenangan...signature tu..bukan semua orang boleh dpt...tima kasih UNIVERSAL MUZIK & IRONWOOD....
slogan aku masa tu ialah.."FRANTIC..TICK..TICK..TOCK..METALLICA RULESSSSS..."..simple tp padat...khkhkkhkh...oooooo aiiii...