iklan

Friday, May 20, 2011

bila dah ikut amarah...

cerita pengurus baru masuk pejabat...hari pertama jejak kaki kedalam pejabat baru...bermula lah sesi sua kenal dengan staff2 yang berkerja disitu...macam2 adaaaaa...yang kaki ampu dengan cara ampunya..yang kaki curi tulang dengan cara curi tulangnya..yang nak mengatal dengan makeup tebalnya...yang rajin..tetap rajin hahahah...macam pak aji jugak...yang lain2 tu bukan macam pak aji tau...bermulalah dialoq2 yang agak formal berlaku...
pengurus baru  :..apa khabar semua..?..saya anwar..
                         pertama sekali saya ingin memberi tahu kpd anda semua yang saya pengurus baru yg          
                         mengantikan tempat en. mahmud...sementara en.mahmud pergi bercuti..jadi segala
                         permasaalahan boleh rujuk kpd saya..
Udin (kerani)   :..baik en.anwar...en.anwar saya nk bertanya sikit boleh..?
pengurus baru :...ya...en.udin ada apa yang nak ditanya...?..silakan..
Udin               :..sebelum ni en.anwar bekerja dimana..?...
pengurus baru :..oooo..saya baru habis belajar...kira syarikat ni tempat kerja saya yang pertama la kiranya...
Maimun          :..dulu en.anwar berlajar di mana...?
pengurus baru : saya berlajar diseberang laut...(sambil tersenyum)...
                        ok semua boleh buat kerja masing2 seperti biasa...

bila bos dah bagi arahan apa lagi yang kaki menggampu ni...kerja..kerja...kerja...dah tak pandang kiri kanan...tiba2 si pengurus baru ni ternampak seorang mamat ni sedang berdiri sambil membaca majalah...macam tak ada apa2 yang berlaku...apa lagi menyirap la darah si pengurus baru ni...si pengurus baru ni anggap yang mamat ni tak tahu nak menghormati dia.....

pengurus baru  :...haaa...kamu..kenapa berdiri disitu.dah takada kerja yang nak buat...?
                           kamu nak makan gaji buta ke..?...pergi buat kerja kamu sekarang...

Mamat ni tetap buat muka toya sambil menyelak muka surat majalah....bila arahan pun dia tak endah lagi la menyirap pengurus baru ni...lalu pengurus baru ni pun mendekati si mamat ni...

pengurus baru  :..haa kamu...kenapa kamu tak ikut arahan saya...berapa syarikat bayar gaji kamu sebulan..?
mamat toya      :..900 encik..kenapa encik tanya gaji saya..?..
pengurus baru  :..kamu di pecat kerana tidak mengikut arahan dari saya...

apalagi si mamat ni pun terpinga pinga la di buatnya...macam2 persoalan la yang terkeluar dalam otak dia...

pengurus baru :.sekarang kamu masuk ke pejabat saya...saya bayar 3 kali ganda dari gaji kamu skrg...
                         mulai besok kamu tak perlu datang kerja disini lagi...

lalu si mamat ni terus masuk ke pejabat...selesai ambil duit yang di kasi oleh pengurus baru ni..si mamat ni pun terus beredar dari situ....lalu si pengurus baru ni pun menayakan hal si mamat tadi kepada udin....

pengurus baru  :..udin...selalu ka mamat tu bersikap demikian...?..
Udin                :..mamat yang mana en.anwar...?
pengurus baru  : mamat yang baru keluar dari pejabat saya td tu.. 
Udin                :...ooooo..mamat tu..itu budak penghantar bunga en.anwar..
                        bunga untuk en.anwar semperna menyambut hari pertama en.anwar masuk kerja kat sini...

lalu si pengurus baru pun merasa malu dengan sikapnya...itulah pengajaran yang ada dalam cerita ni..jangan sesekali kita membuat keputusan tanpa usul periksa...

3 comments:

  1. uiyoohhhh 900 x 3.. 2700... first prizeeeee.... tak pasal.. hahahahaha

    ReplyDelete
  2. nasib baik 900 x 3...kalau 1 + 1 =2 xka jackpot tu...juta juta oooooo....

    ReplyDelete
  3. tu bukan marah..tu dah jadi sombong bagak wehhh..

    ReplyDelete