iklan

Wednesday, March 16, 2011

aku & muzik pembesaran....

aku nak kongsi cerita dengan anda semua tentang GRUNGE muzik zaman aku membesar...zaman aku sekolah band2 ni banyak mempenggaruh gaya hidup aku sampai skrg..90an aku dah mula kenal muzik..masa tu aku dah remaja....jadi senang nak melayan lagu-lagu pada zaman tu...setiap zaman pasti ada genre muzik yang berbeza-beza..sama jugak dgn skrg..zaman siti dgn mawi pun dah berlalu..zaman underground (indie)pulak tengah pokoi naik..biasa la semua tu...cuma genre muzik rock ja yang xpernah berakhir...hanya gaya pembawakan ja yang berbeza..ada nu-metal..moden rock..mcm2 lagi lah terlalu byk nak huraikan pun...
tapi aku rasa bangga jugak dgn muzik zaman aku...sampai skrg boleh lagi layan...dan dari band2 zaman aku jugak bebudak skrg buat sebagai rujukan muzik mereka ataupun dari segi pemakaian...zaman rock ALTERNATIVE..hahahahaha....kurt cobain..chris cornell..eddie vedder..antara nama2 besar pada masa tu..
                                              stone temple pilots
                      
  • dean deleo        : guitar
  • scott weiland   : vokal
  • robert deleo      :bass
  • erik kretz           : drums
 scott weiland ni ada buat band projet dgn slash skrg VELVET REVOLVER..

                                                 soundgarden 1984

  • chris cornell        : vokal 
  • kim thayil             : guitar
  • ben shepherd       :bass
  • jason everman     : bass (1989) ex-nirvana..ex-mind funk
  • hiro yamamoto   : bass (1984-1989)..truly
  • matt cameron      : drums ex-skin yard..ex-hater..wellter conspiracy..peal jam
  • scott sundquist    : drums (1984-1986)
chris cornell ada buat band projet dgn tom morello AUDIOSLAVE...

                                                    peal jam 1990

  • eddie vedder            : vokal
  • jeff ament                  :bass
  • mike mcCready       : guitar
  • stone gossard           : guitar
  • jack irons                   :drums (1994-1998)
  • dave krusen              : drums (1990-1991)
  • matt chamberlain  : drum (1991)
  • dave abbbruzzese   : drum (1991-1994)

                                                  radiohead 1991

  • thom yorke             : vokal
  • colin greenwood   : bass
  • jonny greenwood  : guitar
  • ed O'bien                  : guitar
  • phil selway              : drums

                                                  alice in chains 1985

  • layne staley            : vokal (die 2002 - drug overdose)
  • william duvall      : vokal 
  • jerry cantrell         : guitar..vokal
  • michael inez          : bass
  • sean kinney            : drums

                                                       nirvana 1991

  • kurt donald cobain          : vokal guitar (die april 1994)
  • krist anthony novoselic : bass
  • david eric grohl                 : drums (dave grohl foo fighter)
     
inilah diantara line up bagi band2 GRUNGE .yang menjadi ikutan sampai skrg...muzik diorg ni memang senang nk di DENGAR hahahahha...walau mcmana skali pun metallica & megadeth tetap menjadi pujaan hati koooooo....ini semua kerana muzik mereka..dan aku kagum dgn james hetfield & dave mustaine bermain gitar...diorg boleh menyayi sambil bermain gitar dgn LAJU...kalau lagu pop ka balada ka..aku xkisah sgt..tp ni metal...itu yg membuat aku kagum...kalau gitaris PANTERA (dimebag darrel)pun boleh respect kat diorg ni...ini kan pulak aku...hahhahaahah...HEBATTTTTTTT.....
                                                dave mustaine - megadeth
                                            james hetfield - metallica
tp bebudak kita skrg pun byk jugak yg bagus2..TAHNIAH lah aku ucapkan....mcm band2 otai kita jugak jgn dilupakan...search...wings..cromok..lefthanded..may...mereka ni diantar band2 TERHEBAT tanah air...susah bebudak skrg nak ikut jejak DAYA PERTAHANAN mereka...muzik yg hebat LINE UP yg mantoppppp...

No comments:

Post a Comment