iklan

Saturday, March 26, 2011

tongkang "gue"udah pecah pak....

salam semua aku ada lagi cerita baru...kali ni aku nak cerita tentang pendatang tampa izin menyelinap masuk perairan malaysia..cerita ni pun aku dapat dari abang ipar aku..dia anggota APMM (maritim malaysia) yang berpengkalan di johor...tugas dia meronda di perairan johor..pendek kata siang malam pagi petang asyik dok meronda saja keja dia kadang kala ja dia dok opis...abang ipar aku ni kepala memang tip top..best...dulu dia ni bekas anggota TLDM sebelum masuk maritim malaysia..laut tu dah kira sebati dengan dia..hahahhahaaahh..
                                                     maritim malaysia
masa balik kampung hari tu dia bukak la satu cerita kat aku pasal pendatang asing yang meyelinap masuk perairan kita..abang ipar aku cakap sekarang diorang punya TEKONG sudah maju..dah tak pakai TONGKANG macam dulu lagi..sekarang pakai BOT PANCUNG enjin kuasa KUDA...laju beb...macam iklan pulak..."KAWAN2 CAKAP DIA MEMANG LAJU"...hehheehhehhe..
                                 bot pancong (gambar sekadar hiasan)
mungkin terlalu ramai pendatang yang dia bawak masuk sampai dah boleh pakai bot yang POWER macam ni..bot pancung ni kenderaan yang paling sesuai untuk menyelinap masuk kerana bot ni tak terlalu besar..kecil tapi laju.."jangan takut encik..saya pakai motor bot saja..xpakai layar.."dialoq ibrahim din dalam cita do re mi..hahaahah..bila dah bisnes tekong ni sudah maju macam2 tektik la diorang gunakan..yang lebih mengejutkan lagi tekong ni sanggup paksa pendatang tampa izin yang tak pandai berenang ni terjun ke laut bila ada pihak APMM kejar..yang selalu menjadi mangsa adalah golonggan wanita..sebab ramai diantara golonggan ni tak tahu nak berenang..ini diantara tektik diorang selain PECUT LAJU2..mana taknya takut kena cekup...hahahahhaa..
                                                    sekadar hiasan

jadi pada satu hari tu abang ipar aku dengan anggota apmm yang lain keluar membuat rondaan..tiba2 anggota apmm ni mendapat 1 panggilan yang mengatakan ada bot pancung dengan muatan PATI cuba menyelinap masuk perairan johor..jadi bergegas la anggota ni ketempat kejadian...yang buat aduan itu ialah nelayan kita yang menangkap ikan di tengah laut...kerjasama yang bagus dari nelayan kita..
                                           gambar sekadar hiasan saje...
apabila dah nampak kelibat bot pancung tu apa lagi berlakulah kejar mengejar..bila dah anggota ni semakin hampir dapat menahan bot pancung tersebut yang si tekong ni tiba2 mencampak  2 orang pendatang wanita ke dalam laut..jadi anggota apmm ni terpaksa menyelamatkan mangsa ni dulu takut mati lemas...sempat la bot pancung ni menyelinap masuk ke hutan bakau..dengan kepantasan bot dan anggota apmm ni..bot pancung dengan pati serta tekong dapat juga di tangkap..salah sorang dari anggota apmm tu bertanya kepada tekong tersebut..
"oooo..sekarang sudah maju..sudah xguna tongkang lagi.."..tekong tu jawab.."TONGKANG GUE UDAH PECAH PAK..ngak bisa guna lagi.."..cuba anda semua bayangkan kalau seorang pati tu kena bayar hampir rm3 ribu seorang upah kepada tekong untuk bawak mereka masuk ke malaysia..jangan kata bot kuasa kuda..kandang kuda pun dia boleh buat...pasal pembayaran ni aku dengar cerita setiap pati akan menghantar duit tiap2 bulan sampailah hutang tu langsai..nak lari xboleh sebab tekong ni dah tahu rumah masing2 kat kampung..kalau xbayar kaum kerabat di kampung pula jadi mangsa...LINTAH DARAT..dimana mana pun ada...orang sanggup buat apa saja bila dah kesempitan hidup...pengajaran kat sini yang boleh aku dapat..JANGAN SESEKALI KITA KORBANKAN ORANG LAIN UNTUK KEPENTINGAN DIRI  SENDIRI...
kalaulah ORANG macam ni disuruh berenang...hahahhahaha..alamatnya jadi "message in the bottle"..la jawabnya...hahahhaha..tggu hanyut samapai ke pantai...amboi comei nya dia.."ting the geding..ting ting..ting the geding ting ting..."...

2 comments:

  1. ahahahahahahhahaha.. ting the geding tang ting... hahaha... boleh buat geng ngan abang nusi ni... haha

    ReplyDelete
  2. hahahah...abg nusi...saya baru perasan..ada persamaan..dari segi cerita dan gambar...kekekekeke...perut boroi..

    ReplyDelete