iklan

Saturday, January 14, 2012

bapak borek..anak no problem..

ramai yang sayang bapak masing2..termasuk aku...walaupun arwah ayah aku jenis orang yang hati kering..tak cakap banyak..kalau dia nak rotan dia henjut ja kat bontot aku...itu semua atas perangai aku yang terlalu degil...tak dengar cakap orang tua...dah macam2 aku rasa..ranting pokok inai...batang rotan...batang ubi kayu...semua aku dah pernah rasa...yang paling sakit..ranting pokok inai...hooooo....pedih sangat sampai mengeletar badan...

                     selain dibuat inai ia juga boleh memberi getaran yang kuat untuk bontot anda

aku ni bukan jenis golongan budak2 yang takda parut kat badan..maksud aku budak2 baik...mandi sungai..main perang2 dalam hutan..terjun lombong...main rakit2..curi buah kat dusun orang benda tu semua aku pernah rasa satu ketika dulu...tapi arwah ayah tetap sayang aku..walaupun dia tak pernah nak tunjuk...aku dapat rasa bila dah berumur macam ni...dulu masa budak2 mana pernah kita fikir macam orang dewasa...nama pun budak2...KENCING BERCABANG LAGI..peribahasa yang selalu aku dengar dari orang tua2....tiap kali kena sembat bontot dalam kepala dok ingat ayah dah tak sayang kita lain pikir takda...
setiap bapak yang merotan anak2 sebab salah satunya terlalu degil tak nak dengar kata..senang cerita tu ja cara nak ajar kita supaya jangan nak ulang lagi benda yang bapak kita tak suka...tapi takda la sembat sampai kena pergi hospital..tu dah kes lain...bagi aku bapak yang macam ni tak la seteruk mana pun cara dia mengajar anak...bergantung atas kesalahan yang dia buat la..mungkin sesetengah dari kita anggap agak kasar...bak kata perpatah..LAIN ORANG LAIN CARA...boleh nak merotan..tapi biar la sampai budak tu akil baliq (cukup umur) dulu...
aku bukan nak fokus tentang cerita aku dengan arwah bapak aku atau cara dia menghukum kesalahan aku sebenarnya...tapi cara ibu bapa mendidik anak2 dari pandangan mata aku...
perkara yang paling kejam dari pandangan mata aku apabila seorang bapak yang meracuni fikiran anak2 supaya membenci ibu kandung sendiri..ataupun sebaliknya...kenapa harus seorang bapak atau ibu bersikap demikian...?..dendam...sakit hati..benci...?..mungkin semua itu ada dalam diri bagi sesetengah golongan yang macam ni....selalu kita dengar...kanak2 seperti sehelai kain putih...jadi terserah kepada ibu bapak untuk mencoraknya...kalau corak BATIK maka indah lah jadinya...kalau dah corak kepala TENGKORAK ada tanduk...maka jadi  la budak2 tu golongan NO PROBLEM...tu yang jadi alif tendang wau..bunyi SARKIS CIKGU..lain yang diajar lain yang dibaca...boleh bayang tak kalau bapak atau ibu yang bersikap demikian..?.bila dah jadi SAZALI marahkan anak2...selalunya kes macam ni berlaku kepada golongan yang berpisah dalam erti kata lain BERCERAI...masa buat anak bukan main lagi depa dok gotong royong...dia cuci sana dia cuci sini..dia pusing sana dia pusing sini...bila ada masalah dalam rumah tangga...lupa semua tu...came on la brother and sister...kalau lu sorang nak buat kerja..tak jadi la budak tu...si ibu dok bertarung nyawa nak kasi lu AZAN dgn QHAMAT kat kanan kiri telinga budak tu lu tarak pikir ka..otak lu taruh mana...?.sampai takda hati perut langsung...sampai semua lu nak sapu...apasalah bahagi ja sama rata...kalau anak 4 bagi sorang 2..ADIL..lain la kalau salah seorang tak MAMPU nak jaga anak2 tu makan pakai apa semua itu pun diatas persetujuan dia la..walaupun putus ikatan tapi darah daging tetap tak kan pernah putus...susah sangat ka nak pikir..?.kenapa sampai nak kena putus segala hubungan..apa salah budak2 tu.?.ibu tetap ibu..bapak tetap bapak...bagi aku tak kira apa alasan sekali pun...sama ada bapak seorang penagih atau ibu seorang pelayan kelab malam...ni semua contoh yang aku bagi...buang la sikap dendam tu demi anak2..kadang2 tu kesian aku tengok sampai nak jumpa anak2 sendiri pun susah...perlukah kita kena meracuni fikiran anak2 supaya membenci pasangan kita...?...betul la cakap orang yang manusia ni lebih kejam dari binatang,..aku bukan nak umpamakan golongan ni sebagai binatang...manusia ni diantara makluk yang paling hebat yang maha esa cipta...takkan aku nak samakan dengan binatang pulak...biar la anak2 ni jalani hidup yang tenang...panjang lagi jalan hidup yang meraka nak kena tempuh...jangan la sampai anak2 TAK KENAL IBU BAPA masing2...kalau jadi..jangan salahkan anak2 ni..sebab mereka bermula dengan cara didikan ibu bapa masing2...kalau dah mak bobby boucher cakap " benjamin franklin is a devil "dalam cerita water boy lakonan adam sandler....maka sampai ketua la dia dok percaya yang benjamin franklin tu devil....kalau dah hari2 racun fikiran anak2..ni la jadinya...jadi sendiri PIKIR la apa yang terbaik untuk anak2 kita....

1 comment:

  1. anak yg cemerlang tu datag dari keluarga yang bahagia.... semuga akan lahirlah generasi2 gemilang dari benih2 mu sahabat!!!

    ReplyDelete